12 okt. 2010

een reis door het Rijk van het Midden

een reisreportage van

Rik TAVEIRNE & Frankie MEULEMAN

China! Een land met een boeiende geschiedenis en een cultuur zonder gelijke op onze wereld. Een land met een beschaving die voor wereldschokkende ontdekkingen zorgde. Een land met een volk dat ervan overtuigd was dat ze in het centrum van de wereld leefden, ‘het Rijk van het Midden’.

Toen Europa nog volop afrekende met de Middeleeuwen, had China al heel wat uitvindingen op zijn naam staan.

Drie belangrijke uitvindingen uit de wereldgeschiedenis : de boekdrukkunst, het buskruit en de magneet komen uit China.

Afgeschermd voor westerse gewoonten en gebruiken regeerden verschillende keizerlijke dynastieën eeuwen lang over de Chinese gemeenschap.

Wij kennen nog de naam van de eerste president van de nieuwe republiek China, nl. Chiang Kai-Shek en van de grote communistische leider Mao Zedong.

Intussen is China al voor een deel uit zijn isolement getreden.

Met een bevolkingsaantal van 1,7 miljard inwoners, 15 buurlanden, 20 000 km landgrenzen en een noord-zuid afstand van 5 500 km, breekt China alle records.

China, zo groot en uitgestrekt, dat we ons moeten afvragen: is het een land of een continent ?

Wij krijgen vandaag een voorstelling van dit onmetelijke land en zijn bevolking en dit in een multimedia show, opgebouwd uit vaste digitale beelden en bewegende videobeelden die naadloos in elkaar overvloeien, alles in High Definition kwaliteit. De hele voorstelling is uiteraard voorzien van een onderhoudende klankband met passende muziek en twee commentaarstemmen.