23 februari 2010

Voorstelling door Joris de Suttter

“De middeleeuwen in hun hemd”

De voorstelling

Over de ‘Slag der Gulden Sporen’ zijn er al heel wat boeken en studies verschenen, maar wat u in die boeken niet leest is hoe die mensen van toen er nu precies gekleed bijliepen en hoe ze leefden.

Net dit aspect komt Joris de Sutter van VZW De Liebaart ons aanschouwelijk tonen.

Hij begint de voordracht gekleed als patriciër van de stad Brugge en toont haarfijn hoe elk kledingsstuk er uitziet en hoe het gemaakt is. Daarna doet hij hetzelfde voor de militaire ridderuitrusting en trekt voor uw ogen een harnas van die tijd aan.

Eindelijk eens geschiedenisles die u niet in slaap wiegt, maar u tot het einde op het puntje van uw stoel doet zitten om toch zeker maar niets te missen

De voordrachtgever :

De Liebaart is een vereniging van enthousiaste ‘middeleeuwers’ die dezelfde interesse delen over de middeleeuwen en ‘levende geschiedenis’ van hoog niveau willen brengen. Met levende geschiedenis bedoelen ze geen historische gebeurtenissen of figuren reconstrueren; het betekent wel dat ze op een wetenschappelijke wijze proberen de levensomstandigheden van de middeleeuwen te reconstrueren.

De Liebaart is er van overtuigd dat het veel leuker is om de geschiedenis zelf te ervaren dan er alleen maar naar te kijken of er over te lezen.