8 maart 2011

Causerie: "Over computers en andere dinges...."

Eeuwenlang communiceerden de mensen met elkaar via gebarentaal, later gesproken taal en tenslotte geschreven taal.

In de 20ste eeuw echter, verandert de manier van communiceren erg drastisch. De wereld wordt mijn dorp en een aantal grote uitvindingen (telefoon, televisie, computer, internet en e-mail) zorgen voor een echte ®evolutie. Voor ons niet altijd even overzichtelijk. Onze wereld wordt een wereld van nulletjes en eentjes… de elektronica is alom tegenwoordig.

In deze causerie worden een vijftal evoluties besproken :

• Van telefoon tot GSM … en de toekomst

• Van televisie tot digitale toestanden

• Elektronisch bankverkeer

• Computers

• Internet en e-mail en “wat ons nog te wachten staat” …

Deze causerie is veel meer dan een loutere technische opsomming van alles wat momenteel mogelijk is. Op een luchtige, prettige manier worden wij uitgenodigd mee te denken en ervaringen uit te wisselen, want er wordt aangetoond wat de gevolgen zijn voor ons.

Er is opnieuw sprake van een wereld “met twee snelheden”.

Jan Holvoet, de spreker van vandaag, is directeur op rust van een basisschool. Hij is lid van de raad van bestuur van Seniorennet-Vlaanderen en medeverantwoordelijke voor de pedagogische werking van deze vereniging. Hij houdt zich vooral bezig met digitale fotografie en film. Hij gaf gastcolleges fotografie in Polen, Finland, Nederland en Tsjechië.