21 febr. 2012

Muzikale voordracht "Haydn"

door Jos Meersmans

Scheppend vuur - Haydn vertelt

Mei 1809. Napoleon heeft Wenen gebombardeerd. Ook in het voortuintje van Haydn is een projectiel terecht gekomen. De oude componist is aangeslagen en verontwaardigd. De verwarring neemt toe. Muziek uit het verleden zingt in zijn hoofd, maar ook nieuwe melodieën. In zijn laatste heldere uren vertelt hij de belangrijke en vertrouwelijke dingen uit zijn leven aan zijn vriend Albert Christoph Dies, die zijn belangrijkste biograaf zal worden.

Doorspekt met 16 muziekfragmenten horen we hoe het Haydn verging vanaf zijn jeugd vol ontbering, over zijn vaste dienst bij de vorsten van Esterhaz tot zijn internationale roem en zijn reizen naar Londen.
Zijn huwelijk was niet bepaald gelukkig, maar bovenal was er de trouwe vriendschap met Marianne von Genzinger, die hem inspireerde en die hem het mooiste schonk wat een componist zich kan dromen…

Het is niet de eerste maal dat wij Jos Meersmans uitnodigen. Deze leraar muziekgeschiedenis en algemene muziekcultuur aan het Stedelijk Conservatorium van Leuven, weet als geen ander zijn publiek te boeien.
Vanmiddag voert hij ons mee naar de tijd van de componist en hij laat ons genieten van heerlijke muziek.

Gegarandeerd een prachtige namiddag … laat die kans niet voorbij gaan !