27 nov. 2012

Voordracht: "100 jaar Titanic" door Dirk Musschoot

De RMS Titanic was het tweede van een drietal luxeschepen uit de Olympic-klasse, die een groot deel van het trans-Atlantisch verkeer moesten verwerken. Het schip was eigendom van de rederij White Star Line, en werd gebouwd in Belfast. In de nacht van 14 op 15 april1912 kwam de Titanic op zijn eerste reis kort voor middernacht in aanvaring met een ijsberg; een deel van de stuurboordzijde werd op verscheidene plaatsen doorboord, en binnen drie uur was het schip gezonken. 1522 opvarenden kwamen om het leven. Hoewel dit naar aantal slachtoffers niet de grootste scheepsramp in de geschiedenis is, is het wel de bekendste, vooral omdat het schip als "onzinkbaar" bekend stond.

Op 14-15 april van dit jaar herdacht de wereld dat 100 jaar geleden de Titanic zonk.

Auteur en journalist Dirk Musschoot doet al ruim 25 jaar onderzoek naar de landgenoten op dat schip. Dat resulteerde in het jaar 2000 in een eerste boek, “De Vlamingen op de Titanic”, en nu in het boek en de voordracht “100 jaar Titanic”, waarin heel wat nieuwe gegevens en vooral ook prachtige afbeeldingen zijn verwerkt. Er wordt ook aandacht besteed aan de drie Nederlanders op het schip.

Wie waren die Vlaamse en Nederlandse opvarenden ?

Waarom zaten ze precies op de Titanic en wat is er van hen geworden ?

Hoe reageerden België en Nederland op de ramp ?

Boeiende verhalen even boeiend verteld. En met heel veel nooit eerder getoonde foto’s !