24 sept. 2013

Daguitstap naar Charleroi

Bij velen onbekend, maar echt de moeite waard!

Programma :

07.00 u : vertrek aan de Magdalenazaal

09.30 u : ontvangst met koffie en koekje

10.00 u : stadswandeling met ontdekking van het historisch centrum

12.30 u : middagmaal in restaurant ‘Le Lautrec’

15.00 u : bezoek aan Le Bois du Cazier in Marcinelle

Vrij bezoek aan het Glasmuseum

17.00 u : drankje bij de ‘Cafetaria du Cazier’

17.45 u : terug naar huis

+/- 20.00 u : aankomst aan de Magdalenazaal

De gids neemt ons mee voor een ontdekkingstocht naar plekjes die Charleroi maakten tot wat het nu is. De hoogtepunten van deze wandeling zijn :

-  de Sint-Christoffelbasiliek met haar prachtige mozaïek gerealiseerd door het huis Orsini uit Venetië naar tekeningen van Jean Ransy, een kunstenaar uit de streek van Charleroi. Het werk is uniek in België en herinnert aan de virtuositeit van de Byzantijnse kunstenaars.

-  Het stadhuis, een monumentaal gebouw waarin classicisme en Art Deco harmonieus zijn vermengd. De gangen, trappen en zalen staan vol marmer, koper, houtwerk, beelden en wandtapijten. Zijn klokkentoren staat op de lijst van het UNESCO werelderfgoed.

-  Het Maison Dorée opgetrokken in 1899 door een rijke industrieel uit de glasnijverheid. De gevel is zeer kleurrijk, een gevolg van het gebruik van gekleurde baksteen en vergulde graffiti.

In Marcinelle bezoeken we in de namiddag Le Bois du Cazier, een mijn vol culturele rijkdommen.

"8 augustus 1956 moest een dag als vele andere worden … Die ochtend waren 275 mannen van 12 verschillende nationaliteiten afgedaald in de dieptes van de ondergrond om hun werk aan te vatten. Om tien na acht deed zich een drama voor : een grote brand verspreidde zich door de hele mijn en kostte 262 mijnwerkers het leven."

De museumruimte brengt ons met films, foto’s en getuigenissen een beeld van die tragische gebeurtenis.