11 maart 2014

Voordracht: "Op zoek naar de Gezelles en hun beroemde zoon Guido" door Dirk Van Tieghem

Op zaterdag 1 mei 1830 werd net voor de middag in de Rolweg een jongetje geboren dat later, als priester, Vlaanderen versteld deed staan met zijn poëtisch talent, zijn verbale vaardigheid en zijn journalistieke pen.

Duizenden hebben sindsdien genoten van de prachtige verzen die zijn ‘penne’ aan het papier toevertrouwde. En ook vandaag nog lopen heel wat mensen warm voor de gedichten van de man die de vader en voorloper van de moderne dichtkunst kan worden genoemd. Zelfs dichters als Paul van Ostayen en Herman de Coninck beweerden dat hij de allergrootste was.

Op zoek naar de Gezelles en hun beroemde zoon Guido, de journalist is een circa twee uur durende lezing, geïllustreerd met beelden over de familie Gezelle en hun bekende familielid Guido Gezelle. De lezing brengt de onbekende aspecten van onze priesterdichter naar voren, vooral dan zijn journalistieke kwaliteiten en zijn strijd tegen liberalisme en vrijmetselarij.

Dirk Van Tieghem is licentiaat Germaanse Filologie en geeft les als leraar Nederlands en Engels in Gent en ook Nederlands in de West-Vlaamse politieschool. Hij is (mede)auteur van twee boeken over Guido Gezelle en hij is ook de voorzitter van de Koninklijke West-Vlaamse Gidsenkring, afdeling Brugge. Hij is een boeiend en vlot verteller die borg staat voor een uiterst leerrijke en aangename namiddag.