21 okt. 2014

Voordracht: "West-Vlaamse kapelletjes" door Valentin Degrande

"Waar men gaat langs Vlaamse wegen,
komt men u, Maria, tegen”.

Deze preconciliaire spreuk bezit ook in het tweede decennium van de 21ste eeuw een grond van waarheid. Het landschap in Vlaanderen is nog steeds doorspekt met kapelletjes. Exacte cijfers zijn niet voorhanden, maar het aantal zal de 15.000 dicht benaderen. De spreker, Valentin Degrande, inventariseerde in West-Vlaanderen 2.776 kapellen, in alle vormen en afmetingen.

Kapellen zijn monumentjes, vergroeid met het landschap. Ze vormen een versteende getuigenis met een maatschappelijke relevantie.  Als exponent van een immaterieel en religieus aanvoelen, blijven ze geïntegreerd in onze volkscultuur.

We krijgen vandaag een uniek overzicht van heel wat kapellen met het antwoord op de vragen als : waarom werden ze gebouwd? Wat is hun belang? Welke verhalen, legenden en devoties zijn aan deze vaak heel oude bouwwerkjes verbonden ?

Aan de hand van heel wat beeldmateriaal maken we een boeiende tocht langs vele West-Vlaamse kapellen.