13 oktober 2015

Muzikale monoloog "Requiem voor Fauré" door Jos Meersmans

Jos Meersmans voorstellen in onze vereniging hoeft eigenlijk niet meer.

Hij is bij ons een steeds terugkerende gast met zijn verbluffende vertellingen over vele gekende componisten, zoals Mozart, Tsjaikovski, Hayden, Bach, …

Dit keer brengt hij ons de monoloog “Requiem voor Fauré” en daarvoor kruipt hij in de huid van Robert Lortat.

Robert Lortat, een van de grote pianisten van zijn tijd, vertelt over zijn vriendschap met Gabriël Fauré (1845-1924) en hangt een klankbeeld op van het Parijs rond 1900.

Naast beklijvende en bekende fragmenten uit het werk van Fauré, komen ook Saint-Saëns, Debussy en Ravel aan bod. De ‘petites histoires’ tekenen zich af tegen een snel veranderende tijd na de Frans-Pruisische oorlog van 1870. De zeden worden vrijer, de wereld lichtvoetiger, tot de “Groote Oorlog” alle illusies wegneemt en gifgas een streep trekt door een ontluikende carrière.

In deze monoloog wordt de tragiek van de eerste wereldoorlog herdacht.

Fauré studeerde aan de kerkmuziekschool van Louis Niedermeyer in Parijs, waar onder anderen Camille Saint-Saëns één van zijn leraren was, waarna hij organist werd, eerst in Rennes en later in verscheidene Parijse kerken. In 1897 werd hij docent compositie aan het Conservatoire national supérieur de musique van Parijs en in 1905 directeur van dit instituut. Voornoemde Ravel en George Enescu behoorden tot zijn leerlingen.

Hij was jarenlang verbonden aan de Parijse Madeleinekerk, eerst als koordirigent, daarna als organist. Hij schreef er onder meer zijn Requiem. Het behoort vandaag nog tot zijn meest uitgevoerde werken.