24 febr. 2015

Voordracht: Sint-Michiels, vroeger en nu

Tot een heel stuk in de 20ste eeuw was Sint-Michiels een gemeente met een landelijk karakter waar rijke families uit de Brugse binnenstad in hun kasteel of “maison de plaisance” kwamen vertoeven.

Het is pas in de laatste decennia dat de gemeente een ware metamorfose ondergaan heeft en geëvolueerd is naar een gemeente met een uitgesproken residentieel karakter.

Nochtans is de gemeente bezaaid met talrijke groene zones. Zo’n tien percent van het grondgebied bestaat uit bossen en parken.

In de lezing verneemt u een aantal gegevens en wetenswaardigheden over de gemeente Sint-Michiels. Niet alleen grote historische wetenswaardigheden maar ook pittige anekdotes die de sfeer van de gemeente kleur en smaak geven.

Aan de hand van een 200-tal oude en onbekende beelden maken we in de gemeente vier fictieve wandelingen langs tal van historisch of lokaal waardevolle buurten en gebouwen, die al dan niet bewaard bleven. Zo leert u kastelen kennen zoals Ter Linden, Tillegem, Bloemenoord, Vogelzang, Leisele of hofsteden als Stockvelde en Ten Briele en maakt u kennis met hun geschiedenis, vroegere en huidige bewoners.

Voordrachtgever is Dirk Verstraete, geboren en getogen Sint-Michielsenaar. Hij behaalde het diploma van toeristisch gids in 1984 en is sedert 1988 bestuurslid van de Koninklijke Gidsenkring Brugge, een gidsenvereniging met meer dan 1.100 leden waaronder een 200-tal gediplomeerde gidsen die zich voor de geschiedenis en cultuur van de stad Brugge en omgeving interesseren.