14 maart 2017

Voordracht door Jean-Paul Van Bendegem "Waarom wij ons zo vaak vergissen"

Jean-Paul Van Bendegem is een Vlaamse wiskundige, filosoof en als hoogleraar logica en wetenschapsfilosofie verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel.

Hij is een graag geziene gast op de radio en tv omwille van zijn brede visie en zijn uitmuntende humor.

“Als ik kijk naar echte mensen van vlees en bloed, dan zie ik geen hoogrationele wezens. Ik zie mensen die wel proberen hun best te doen, maar toch mislukken; denken dat ze het weten, maar zich pijnlijk vergissen; denken dat ze helpen, maar de zaak volkomen in de war sturen”, zegt Prof. Dr. Jean-Paul Van Bendegem.

En de vraag ‘hoe kan dat nu?’ is de aanleiding voor zijn lezing                        “Waarom wij ons zo vaak vergissen”.

De spreker neemt ons mee op een parcours doorheen optisch, akoestische en cognitieve illusies. Het zijn illusies waarbij ons denken wordt misleid. We zien iets maar in werkelijkheid is het iets anders. Ons brein doet nochtans haar best, maar … vergissen is menselijk.