26 september 2017

Voordracht "De wattman die de nazi's haatte" door Brigitte Danneels

1940, het onooglijke Vivenkapelle, een dorp zoals ze er op dat moment in Vlaanderen wel een stuk of honderd kennen. Paula Vincke is achttien jaar en droomt van uitgaan, van jongens, kortom van de dingen waar wel meer jonge vrouwen van achttien van dromen. Maar dan vallen de Duitsers binnen. Pastoor Carbonez probeert de kalmte te bewaren, maar het dorp staat in rep en roer. Wie kiest welke kant?

Voor pa Fons, in 1914 wattman op de Brugse trams, is het simpel. Sinds de Eerste Wereldoorlog kan hij geen Duitsers meer horen of zien.

“De wattman die de nazi’s haatte” schetst het leven tijdens de oorlogsjaren, het leven van een gewoon gezin.

Tijdens de voordracht, die meer weg heeft van een lange vertelling, neemt Brigitte ons mee naar deze dramatische periode. Voor heel wat van ons een confrontatie met het verleden dat nooit overgaat. Zij die het niet meegemaakt hebben, houden er een leerrijke ervaring aan over.

Een ding staat vast : de verhalen laten niemand onberoerd. Het wordt zeker en vast een boeiende namiddag.

Brigitte Danneels werd geboren in 1950 in Brugge en ze groeide op in het landelijke Vivenkapelle