30 mei 2017

Project "Dodehoekongevallen"

Vrachtwagens die rechts afslaan veroorzaken maandelijks minstens één dodelijk dodehoek-ongeval en maken tal van zwaar gewonden onder de fietsers. Omwille van de dode hoek, de ruimte rond het voertuig die de bestuurder niet kan zien, merken vrachtwagenbestuurders fietsers niet altijd op. Vooral in de buurt van rechtsafslaande vrachtwagens en bussen is dit zeer gevaarlijk. Om te vermijden dat ze slachtoffer worden van een dodehoek-ongeval, moeten fietsers er steeds voor zorgen dat ze gezien worden.

De zones die de vrachtwagenbestuurder niet kan zien, bevinden zich vlak voor, achter en rechts naast zijn voertuig. Dit heeft te maken met het feit dat hij hoog in zijn cabine zit, geen achterruit heeft en zijn achteruitkijkspiegels niet alles zichtbaar maken.

Er zijn dus drie grote onzichtbare zones die samen een oppervlakte van gemiddeld 70 m² in beslag nemen, waar je als fietser onzichtbaar bent voor de vrachtwagenbestuurder. Als fietser moet je ervoor zorgen dat je uit deze zones wegblijft. Wanneer je in die zones toch zou fietsen of stilstaan, loop je een groot gevaar omdat de bestuurder jou niet kan zien.

Vandaag krijgen we een infosessie waaruit we heel wat kunnen leren ter preventie van zo’n ongeval.