27 maart 2018

Voordracht: "Waar komt ons Brugs vandaan?" door Nico Blontrock en Hedwig Dacquin

"Waar komt ons Brugs vandaan?" is een ludieke lezing waarbij Nico Blontrock en Hedwig Dacquin illustreren hoe sappig en kleurrijk het dialect was en nog steeds is. Dat gebeurt spelenderwijze, want tegelijk worden de toehoorders getest of specifieke dialectwoorden die hun (groot)ouders ongetwijfeld hebben gebruikt nog ergens diep of minder diep in het geheugen zitten.

Aldus verneem je boeiende verhalen over de oorsprong van bepaalde dialectwoorden en uitdrukkingen. Zo wordt bijvoorbeeld uitgelegd waaraan we het populaire gezegde “Gif mo sjette” te danken hebben. Voorts wordt ook verduidelijkt waarom men “dopper” zegt tegen een werkloze, waarom de dienstmeid van een pastoor in het Brugs “moarte” heet, waarom een snoepje een “spekke” is enz.

Wist je overigens dat er ruim vijftig dialectwoorden en uitdrukkingen bestaan voor dronken zijn?

Ook dat, vaak hilarische lijstje, blijft de toehoorders niet bespaard.

Kortom: het wordt een leuke, ludieke en toch leerrijke voorstelling.

Hedwig Dacquin is een gewezen docent Nederlands (vandaar ook zijn interesse voor dialecten) die nadien naar de journalistiek overstapte.

Nico Blontrock is journalist-presentator bij Radio 2 West-Vlaanderen. Samen met Jo Berten schreef hij het succesvolle dialectboekje “Brugs vo Begunneliengen” waarvan er zo’n 4000 exemplaren over de toonbank gingen.